Коментар ВЗЦЗ УПЦ щодо публікації сайту “Церкваріум” під назвою “Митрополит Московського патріархату співслужив з представниками Константинополя”

16 лютого 2019 року на веб-сайті https://cerkvarium.org була опублікувана стаття під назвою «Важливо: Митрополит Московського патріархату співслужив з представниками Константинополя». В ній звинувачують митрополита Бориспільського і Броварського Антонія та заступника Голови ВЗЦЗ УПЦ протоієрея Миколая Данилевича в тому, що вони нібито порушили рішення власної Церкви про неможливість служіння з Константинопольським Патріархатом, взявши участь в Літургії в болгарському місті Варна, де також співслужили два ієрархи з північних територій Елладської Православної Церкви – митрополит Едеський Іоіль та митрополит Еласонський Харитон, які знаходяться в духовній єдності з Константинопольським Патріархатом.

Для початку надаємо коротку історичну довідку про статус північних митрополій Елладської Православної Церкви.

Елладська Православна Церква стала автокефальною в 1852 році і її юрисдикція спочатку розповсюджувалася на територію Грецької Республіки, яку вона мала в межах того часу, а саме на південну і частково центральну частину сучасної Греції, оскільки північні області Греції в той час були під владою Османської імперії. Згодом, внаслідок розпаду Османської імперії та інших геополітичних подій в балканському регіоні, до складу Грецької Республіки були включені нинішні північні області Греції (від міста Ларісса і вище, включаючи Салоніки), які в церковному відношенні тоді належали до Константинопольського патріархату, що в той час перебував під владою Османської імперії. З огляду на нову державну ситуацію, в 1928 році Константинопольський Патріархат передав ці митрополії до складу Елладської Православної Церкви. Всі ці митрополії, які прийнято називати митрополіями «північних територій» або «нових земель», адміністративно керуються Священним Синодом ЕПЦ, який обирає, висвячує й поставляє нових митрополитів на ці кафедри. Разом з тим, з історичних причин архієреї цих митрополій продовжують поминати під час богослужіння імя Константинопольського Патріарха. Таким чином, можна сказати, що митрополії північних територій умовно знаходяться в подвійному підпорядкуванні. Дані про ці митрополії містяться як на сайті Константинопольського Патріархату, так і Елладської Церкви. Оскільки Елладська Православна Церква має синодальний, а не патріарший устрій, то всі архієреї цієї Церкви за богослужінням поминають не Архієпископа Афінського, а Священний Синод. А архієреї нових земель поминають Священний Синод ЕПЦ та Патріарха Константинопольського. Такою є ситуація, яка історично склалася в Елладській Православній Церкві.

Повертаючись до згаданої вище публікації, ВЗЦЗ УПЦ повідомляє наступне:

  1. Рішення РПЦ від 15.10.2018 року та УПЦ від 13.11.2018 року, згідно з якими припиняється євхаристичне спілкування з Константинопольським Патріархатом, не розповсюджується на інші Помісні Церкви, в яких би близьких історичних чи духовних стосунках Помісні Церкви не були з Константинополем.
  2. Принагідно повідомляємо, що існує внутрішнє розпорядження Святійшого Патріарха Московського і всієї Русі Кирила, згідно з яким дозволяється співслужіння з ієрархами північних митрополій ЕПЦ, якщо останні представляють саме Елладську Церкву. У випадку, якщо ієрархи північних митрополій представляють Константинопольський Патріархат, співслужіння забороняється.
  3. Остання ситуація мала місце 19 жовтня 2018 року на святкуваннях в болгарському місті Русе, де митрополит Бориспільський і Броварський Антоній не співслужив за літургією, оскільки в ній брав участь ієрарх північних територій ЕПЦ митрополит Серреський Феолог, який тоді представляв на святкуваннях Константинопольського Патріарха, про що було ним повідомлено до початку святкувань. На святкуваннях у Варні 13.02.2019 року митрополит Едеський Іоіль та митрополит Еласонський Харитон представляли Елладську Православну Церкву, а не Константинопольський Патріархат, про що ними було повідомлено ще до початку святкувань. Також це підтверджується тим фактом, що під час богослужіння у Варні грецькі архієреї стояли за диптихом на місці Елладської Церкви, а не Константинопольської, тобто не на першому місці, а на одинадцятому, що чітко видно з фотографій на офіційному сайті УПЦ. Оскільки у Варні були представники не всіх, а лише деяких Помісних Церков, то митрополити Елладської Церкви стояли після сербського і перед польським архієреєм, що також можна прослідкувати на фотографіях.
  4. За Літургією у Варні також співслужив представник Руської Православної Церкви в Софії архімандрит Вассіан (Змєєв), що також ще раз підтверджує вищевикладене.
  5. Поїздка до Варни відбулася з благословення Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Онуфрія, про що згадано в офіційному повідомленні на сайті УПЦ, і всі ці моменти, про які йдеться в статті, були попередньо погоджені.
  6. Таким чином, жодних порушень рішень УПЦ чи благословення Священноначалля українська церковна делегація у Варні не вчинила, а діяла згідно з настановами Священноначалля.
  7. Очевидно, що публікація на згаданому сайті містить безпідставні звинувачення, які грунтуються на нерозумінні чи незнанні певних особливостей міжправославних стосунків, та має на меті створити негативний інформаційний привід під виглядом нібито викриття порушень. Окрім цього в цій статті вбачається невідповідність основним журналістським стандартам, якими повинні керуватись журналісти у своїй професійній діяльності.

Переглядів: 1877

Перейти до панелі інструментів