Предстоятель Польської Церкви про Українську Церкву: «Автокефалія – так, але за правилами»

У своєму інтерв’ю польському виданню Polityka від 6 січня 2019 року Блаженніший Митрополит Варшавський і всієї Польщі Сава повідомив, що не надіслав привітання новообраному предстоятелю ПЦУ, оскільки вважає його світською людиною.

Вієслав Романовський (видання Polityka): – Ваше Високопреосвященство, чи надіслали ви привітання новому митрополиту Київському Єпіфанію?

Митрополит Сава: – Ні, не надсилав. Цьому юному світському чоловікові завдали великої шкоди, призначивши його митрополитом. У світлі канонічного права, він – не священик. Він не висвячений у канонічній Православній Церкві.

– Як я розумію, Ваше Високопреосвященство є противником автокефалії Української Православної Церкви?

– Ні, ні в якому разі. Преса іноді вигадує такі провокаційні речі! Я вважаю, що кожен народ має право на свою власну Церкву. Від самого початку, коли тільки постало питання про автокефалію для України, я був за, але на умовах, прийнятих у нашому церковному праві.

– Це означає як? Іншим шляхом, аніж той, що його запропонував Константинополь?

– Згідно з нашими канонами, анафему знімає той, хто її наклав. Розкольників з України, які створили Київський патріархат і автокефалію, 20 років тому виключив (з церковного спілкування) Московський патріархат, і тільки він, а не патріарх Константинопольський Варфоломій, має право відновити їх у лоні Церкви. Звичайно, за умови, що розкольники розкаються і здійснять акт покаяння. Лише після того вони можуть бути висвячені і зможуть спільно створити Автокефальну Церкву в Україні.

– Але на сьогодні це нереально.

– Напевно, вже, на жаль, так і є. Справа дійсно зайшла надто далеко. Це все гордість, гордість Філарета, якою скористався перший президент України Леонід Кравчук. Все частіше я думаю, що все вже в руках лише одного Бога. Ніяк інакше ми не вийдемо з цієї ситуації, яку створив сатана. Я переконаний, що влада України повинна спочатку об’єднати країну, припинити війну, і тільки тоді займатися справами Церкви. Там потрібні великі зміни. У нас у Польщі відносини з державою регулюються на законодавчому рівні – католицька Церква має конкордат, ми – закон, який регулює питання власності. В Україні після комуністичного режиму все знаходиться в руках держави, вона навіть може позбавити Церкву реєстрації. Однак, головним є те, що Церква створюється шляхом об’єднання віруючих. Це вони повинні вирішити, до якої Церкви вони хочуть належати. Сьогодні в Україні такого об’єднання немає

– Українці стверджують, що Українська Православна Церква Московського Патріархату підтримує анексію Криму і війну на сході України. Хіба це не достатній привід для від’єднання від неї?

– Це політичні справи. Я не займаюся цим.

– Чи позиція по відношенню до української автокефалії розроблялася Вашим Високопреосвященством у співпраці з Московським Патріархатом?

– Наша позиція не залежить від Москви. Ми самі її будуємо на основі православної догматики і канонів. Це для нас найголовніше.

– 6 січня Патріарх Варфоломій передасть митрополиту Київському Єпіфанію томос, і створить правову, незалежну Православну Церкву в Україні. Що буде далі?

– Я раджу йому не робити цього. Не тільки я, Патріарх Антіохійський, запропонував якнайшвидше скликати Собор Православних Церков, щоб обговорити ситуацію в Україні і знайти канонічне вирішення проблеми. Найкраще було б відкласти надання томосу Україні і знайти цьому питанню всеправославне рішення.

– Зберуться, і що далі? Є якийсь план?

– Я думаю, що Патріарх Кирил теж готовий до діалогу. Це підтверджує його останній лист до патріарха Варфоломія. Так, принаймні, зараз. У першу чергу з цього приводу слід висловитися Москві, Константинополю і Києву. Якщо вони знайдуть рішення, ми приймемо його.

– А якщо Патріарх Варфоломій нічого не запропонує і виконає свій план, що буде?

– Буде хаос. Такий, як зараз. Дуже високо ціную Патріарха Варфоломія, дуже його люблю, але він опинився за власним бажанням в дуже скрутному становищі, під тиском з різних сторін. Напевно, у нього не буде вже іншого виходу і він надасть Україні томос.

– Чи буде це некорисно для Польської Православної Церкви?

– Я вже говорив про канонічне право. Порушення його – це поганий прецедент. Не можна також виключити, що в Польщі, де живе понад мільйон українців, з’явиться група віруючих, для яких Філарет намагатиметься організувати в Польщі свої парафії. Нещодавно я чув, що Правий сектор вже вивчав можливості відвідування Польщі Єпіфанієм. На нас чекає хаос.

Переглядів: 31

This post is also available in: Англійська

Перейти до панелі інструментів