ЄПИСКОП БАЧСЬКИЙ ІРИНЕЙ: «Вселенський Патріарх не має прав приймати рішення про статус будь-якої Церкви самостійно, поза Собором»

17 вересня 2018 року, грецький інтернет-портал Ромфеа опублікував думки єпископа Бачського Ірінея (Сербська Православна Церква), у якому владика висловив свої міркування, щодо питань подолання розколу в українському Православ’ї, надання автокефалії Церкві в Україні та пов’язаних з цим останніх ініціатив Константинопольського Патріарха Варфоломія I.

Владика Іриней піддав критиці основні засади, на які спирається Вселенський Патріархат, ініціюючи надання Православній Церкві у Україні автокефалії в обхід існуючої Української Православної Церкви, яка знаходиться у євхаристійному спілкуванні з усім Православним світом. Єпископ Іриней зауважив, що дії Константинополя пояснюються і аргументуються прагненням вилікувати розкол і відновити церковну єдність народу України на підставі нещодавно сформульованого вчення про те, що Константинополь має право приймати рішення за власним бажанням, нехтуючи існуючими кордонами автокефальних Помісних Церков. Втім, за словами владики, це вчення «не витримує жодної критики». «Згідно з нинішнім устроєм Церкви, вищим за єпископат та усієї Церкви є лише інститут Собору, тобто авторитет Собору всіх, чи більшості, автокефальних Церков (Вселенський Собор), або ж собор більшості Церков певного широкого регіону (Великий собор, Μείζων σύνοδος)», – зауважив єпископ Іриней. Він підкреслив, що «першість» Вселенського Патріарха є не абсолютною, і насправді вона несе роль «головуючого на Соборі». «Згідно з добре відомим 34 Апостольським правилом, собор не має сенсу без першого, але і перший без собору існувати не може. Звідси випливає, що Вселенський Патріарх не може обговорювати, а тим більше приймати рішення щодо статусу Української Церкви, чи будь-якої іншої Церкви, сам по собі, самостійно».

Щодо можливого скасування анафеми та церковного відлучення предстоятеля УПЦ КП Філарета (Денисенка), єпископ Іриней зауважив, що будь-яка Церква, навіть перша по чину і славі, не має прав порушувати і проголошувати недійсними канонічні церковні дії та рішення іншої братської Церкви, які автоматично визнаються і мають силу і в усіх інших Помісних Церквах. Цей принцип, за словами владики, зберігає структуру і систему функціонування всього організму Церкви і призводить до того, що з часом вони «з покаянням повертаються до єдності з Церквою і канонічного порядку». «Тільки після того вони можуть и отримують право висувати свої вимоги, у тому числі і щодо автокефалії, спершу своєї, а потім, через неї, – і всієї Церкви». Єпископ Іриней зауважив, що до недавнього часу цього принципу свято дотримувався також і Вселенський Патріархат, як по відношенню до розколу в Україні, так і по відношенню до рас колу в Скоп’є. «У дні нинішнього Вселенського Патріарха були часи, коли Фанар не приймав розкольників з Скоп’є … без попереднього погодження з Сербським Патріархатом. Тоді було немислимим те, щоб ті напряму зверталися до Вселенського Патріарха в обхід Церкви, від якої відкололися, і щоб їх питання включалися у розпорядок дня Константинопольського Священного Синоду», – згадав владика Іриней, проводячи паралель з українським питанням.

Наприкінці, єпископ Іриней з сумом зауважив, що об’єднання православних християн в Україні шляхом спростування розколів не дасть позитивного результату. «Розколи не долаються півмірами на підставі поверхневого та удаваного навернення розкольників, котрих активно підтримують світська влада і зовнішні політичні центри», – пише владика Іриней. На його думку: найбільше, що можливо вдасться зробити, так це зменшити кількість розкольницьких угрупувань – замість трьох, що існують на даний момент, скоріше за все виникне нова «конфедерація»… яку будуть визнавати одні Церкви і не будуть визнавати інші. «Чи є у цьому користь для Православ’я? Чи варто заради такої перспективи ризикувати єдністю? – говорить єпископ Бачський Іриней – Дуже сумніваюсь».

Переглядів: 55

This post is also available in: Англійська

Перейти до панелі інструментів